Tant a Tunísia com a Egipte, el fantasma d'un tomb islamista continua sent, ara per ara, més espectral que real. En els dos casos, la revolta ha comportat la caiguda dels autòcrates però no la descomposició de l'estat. Tant  a Tunisia com a Egipte, els règims s'han salvat a ells mateixos a través d'un  exèrcit que ha optat, via Lampedusa, per canviar-ho tot per no canviar res. Això no vol dir, però, que  no tinguin de fer concessions democràtiques i que, al final de la  transició, hagin de compartir el poder i afrontar la reforma d'un model econòmic socialista  -introduit per Nasser-, corrupte i clientelar. De la intel·ligència de les forces democràtiques i de les pressions occidentals en dependrà el grau d'homologació democràtica del renovat règim egipci.
Passarà el mateix a la resta de països on el virus de la  revolta està fent sortir la gent al carrer? No ho sé. Però si les revoltes tenen  èxit i fan caure els governs, no necessàriament les coses han de seguir pel  mateix camí. Egipte i Tunísia són països bastant homogenis. A excepció de la  comunitat cristiana copta, Egipte és aclaparadorament musulmà sunnita. Pel  contrari, en altres indrets del Pròxim Orient les  profundes diferències religioses i/o ètniques poden complicar les  coses.
A Bahrain, una minoria sunnita domina a la majoria xiïta, que  està ètnicament lligada a l'Iran. El sistema polític és relativament obert, però  és una monarquia que no agrada als joves, a l'esquerra i als islamistes, que són  una força política parlamentària important. Aquesta complexitat ètnica  existeix a tota la regió. Des de l'Aràbia Saudita a l'Iraq i Síria, passant  pel Líban, que és el model per antonomasia de nació dividida ètnicament i  religiosa (sunnites, xiïtes, cristians maronites, drusos, i altres  grups).
Només l'Iran, el país dels perses, podria seguir un camí similar  al d'egipcis i tunisians. Tot i tenir algunes minories ètniques, la divisó que  enfronta govern i oposició no és religiosa -els dos bàndols són majoritàriament  xiïtes- sinó de llibertat política i democràtica.
El més probable és que la mateixa revolta tingui finals diferents, segons els països. Però tot encara està per veure.