Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dilluns, 29 de maig del 2006

Canvi de tendència?

És molt aviat per dir-ho, però la devallada cap el populisme, el nacionalisme i l'intervencionisme que simbolitzen Veneçuela i Bolívia, i en menor mesura l'Argentina, no és necessàriament una fatalitat, una camí inevitable marcat pel canvi de direcció del pèndul de la història. De moment, ahir a Colòmbia, el liberal Álvaro Uribe va arrassar a les eleccions presidencials, obtenint un segon mandat sense necessitat de recórrer a una segona volta.
Uribe: "Quiero invitar a los colombianos a hacer posible esta fiesta de la democracia. Quiero agradecer a los miles de compatriotas que atienden hoy las mesas electorales y agradecer el heroísmo de los soldados y policías de la patria (...) para que los colombianos puedan ejercer este bello derecho".
Tot i l'especificitat del cas colombià, apareixen nous indicis en el panorama polític llatinoamericà. D'una banda, al Perú, Alan Garcia manté una avantatge de 14 punts per sobre del populista Ollanta Humala.
El ex presidente peruano Alan García mantiene una ventaja de 14 puntos sobre el nacionalista Ollanta Humala, su rival en la segunda vuelta presidencial del próximo 4 de junio en Perú. El sondeo elaborado por el Grupo de Opinión Pública de la Universidad de Lima, y publicado por la prensa local, precisó que García alcanza el 61,2% de los votos válidos, mientras Humala el 38,8%.

Lamentablement, en el cas peruà, l'electorat estarà obligat a triar entre el foc i les brases, ja que l'anterior presidència d'Alan García va ser un desastre. Com diu Mario Vargas Llosa, el Perú ha de triar ara "el mal menor".
"En Perú está en juego si la democracia que tenemos, con todo lo imperfecta que es, va a sobrevivir, o si va a desaparecer una vez más y vamos a tener un caudillo, militar, nacionalista", que es lo que "sería Perú con el señor Humala" .A juicio de Vargas Llosa, frente a esta situación, Alán García "sería el mal menor" y, prosiguió, hay que "votar por el mal menor si uno quiere que la democracia sobreviva" .Porque, en opinión del Premio Cervantes, con Alán García la democracia "sí va a sobrevivir", porque su Gobierno (1985-1990) "fue muy malo, pero la democracia sobrevivió".

Una altra senyal ens arriba des de Mèxic. Després de sis mesos a la cua dels sondejos, el candidat del PAN, Felipe Calderón, ha sobrepasat en intenció de vot, a un mes de les eleccions, al candidat de l'esquerra, Andrés Manuel López Obrador.
Calderón, de 43 años, ex miembro del Congreso Mexicano y ministro de Energía, ha encabezado el giro radical con una campaña ágil y atractiva, apoyándose considerablemente en anuncios por radio y televisión, muchos de ellos negativos, que fueron probados en grupos de control y ajustados a la medida de bases específicas de apoyo popular, explican sus asesores. Este 2 de julio, los mexicanos irán a las urnas.

Integrante del Partido Acción Nacional, al cual también pertenece el presidente Vicente Fox, Calderón ha superado, en una proporción de dos a uno, el gasto de campaña de López Obrador en anuncios que, entre otras cosas, vinculan al candidato de izquierda con el antinorteamericano presidente de Venezuela, Hugo Chávez.

Además, ha capitalizado diestramente la percepción de que López Obrador, del Partido de la Revolución Democrática, tiene una vena autoritaria así como reputación de ser un agitador, debido a las tumultuosas protestas contra el fraude electoral que encabezó hace una década. Los anuncios de Calderón por televisión se refieren a su rival como ``un peligro para México´´.

Caldrà esperar i veure.