Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dijous, 5 de juliol del 2007

Més sobre l'Educació per a la Ciutadania

Coincideixo amb el plantejament però no amb l'optimisme de Francesc de Carreras respecte a l'aportació que farà a l'alumnat espanyol l'assignatura obligatòria d'Educació per a la Ciutadania.

¿Cuáles son, en general, los límites que un Estado democrático no debe traspasar? Ante todo hay que advertir que, desde una perspectiva liberal-democrática, el Estado no es un fin en sí mismo -como sí lo es desde una perspectiva totalitaria- sino un medio, un mero instrumento, creado por los hombres para garantizar su propia libertad e igualdad o, como decía Rawls con precisión, la "igual libertad" de todos. Así pues, los hombres han nacido libres e iguales y el Estado únicamente debe limitarse a garantizar aquello que ya son desde su nacimiento: libres e iguales en derechos. Cualquier actuación del Estado debe justificarse en esta finalidad.
¿Traspasa la asignatura en cuestión estos infranqueables límites de un Estado verdaderamente liberal y democrático?
Depende. Y fundamentalmente depende de dos factores: del contenido de su temario y de la forma en que se desarrolle este contenido.

Coincideixo amb Carreras que, sobre el paper, el temari que recull el reial decret1631/ 2006 sembla raonable. El problema és que es tracta d'un temari tan ampli que sembla difícil que es pugui abordar satisfactòriament. És a dir, alguns dels continguts, sobre els quals no hi ha consens científic o que no responen a una determinada disciplina concreta, poden ser enfocats de maneres no només diferents sinó contraposades i contradictòries.

Tinc la impressió que aquesta assignatura, tal i com està concebuda, es convertirà en un cavall de batalla ideològic d'aquells mestres i professors més "compromesos" i "militants" de la dreta i de l'esquerra. Esdevindrà una tribuna, un podi o un púlpit des d'on es predicarà la maldat intrínseca o la bondat maravellosa de la globalització, el multiculturalisme o el pacifisme.

En aquest camp de batalla, i al·legant els professors la seva llibertat de càtedra, ningú no podrà sentenciar qui té raó i qui no, perquè tothom estarà defensant la seva "veritat" ideològica o moral. I la víctima de tot plegat no serà altra que l'alumne.

Estic convençut que hauria estat molt millor incloure aquells elements polítics, institucionals i filosòfics de l'Educació per a la ciutadania en els temaris d'altres assignatures, o bé reduir-ne la seva ambició. El precedent de la F.E.N. hauria de servir-nos d'alguna cosa. Però, com sempre, estem condemnats a ensopegar amb la mateixa pedra.