Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dilluns, 5 d’octubre del 2009

Cinema i discriminació positiva

Joaquín Leguina:
No puedo entender que se hable de “cine de mujeres”, como no puedo entender que se hable de “literatura”, de “pintura” o de “arte” “de mujeres”, porque el arte carece de sexo y la única diferencia entre una creación artística y otra es la calidad, siendo ésta producto de la sensibilidad y del talento de cada creador… Y el talento y la sensibilidad no se reparten entre los humanos en función de lo que cada uno de ellos lleva entre las piernas.

El feminismo de la paridad (muy alejado del feminismo clásico, que era el feminismo de la igualdad) ha resucitado, pro domo sua, un concepto tan obsoleto como éste de la discriminación positiva. Discriminación ya desechada allí donde se ha puesto en práctica a causa de sus efectos perversos. Por ejemplo, en los EEUU la “discriminación positiva” quiso beneficiar a los negros en su acceso a la Universidad, pero perjudicó muy injustamente a los aspirantes de origen asiático.

La discriminación (sea o no positiva) choca de frente con el principio de mérito y capacidad (recogido, por cierto, en nuestra Constitución), produciendo injusticias sin cuento. Mas a los y las progres (que no progresistas) que nos gobiernan poco parece importarles la vieja aspiración socialdemócrata de igualdad de oportunidades, que es precisamente lo contrario de la discriminación.

Totalment d'acord. Només puntualitzar que la igualtat d'oportunitats és més un principi liberal que socialista.  La igualtat d'oportunitats pregona que totes les persones han de tenir bàsicament les mateixes possibilitats d'accedir al benestar social, de la mateixa manera que han de tenir els mateixos drets polítics i civils. Políticament, la igualtat d'oportunitats s'oposa a la igualtat de resultats. Els dos conceptes están vinculats respectivament als conceptes de llibertat negativa i llibertat positiva,  el primer preferit per la dereta liberal i conservadora i el segon per l'esquerra socialista i comunista.