Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dijous, 9 de desembre del 2010

Per què Pisa barreja en les seves avaluacions dictadures i democràcies?

Aracadi Espada:
El bobalicón masoquismo occidental se pone a lloriquear por la superioridad de los resultados chinos en la nueva edición del Informe Pisa. Especialmente buenos en matemáticas, donde los 600 puntos de los estudiantes de Shangai contrastan con los 513 de Alemania o los 487 de Estados Unidos. Ninguna novedad. Hay todo tipo de explicaciones, básicamente culturales, para esos resultados. Una llamativa explicación cultural es lo bien que se llevan las matemáticas con las dictaduras: también Cuba ha obtenido siempre los mejores resultados matemáticos en su región. En el caso chino, por cierto, también es llamativo que semejante competencia no se traduzca después en una dedicación profesional ni en “una actitud positiva hacia las matemáticas”, para utilizas las palabras de un profesor Leung, de la Universidad de Hong Kong, responsable de un estudio de referencia sobre los modelos de enseñanza de las matemáticas. En sus palabras se advierte el eco ibérico de la lista de los reyes godos: un virtuosismo instructor de escasa aplicación en la vida. En cualquier caso, lo que resulta muy sorprendente es que Pisa mezcle en sus evaluaciones dictaduras y democracias. ¿Ninguno de sus patronos ha pensado, dado lo que exigen las matemáticas, en la magnífica polisemia del sintagma campo de concentración? Y no sólo se trata de eso. Dadas las características del régimen chino y su ontológico desapego por la transparencia sólo sus autoridades saben cómo han sido elegidos los alumnos de Shangai.

ADDENDA.- L'amic T.A. m'envia aquesta resposta a l'Arcadi:
Arcadi Espada manté enlairada la ceguera occidental, que no vol veure el retard en els estudis de caràcter científic -tant a Europa com als EUA-, vegis en aquest respecte el projecte STEM d'Obama a favor dels estudis d'enginyeria, matemàtiques, etc.

D'altra banda, cal recordar l'avenç tecnològic que s'està vivint en l'Àsia del Pacífic, com remarquen els estudis d'observació, i el paper de Corea del Sud? És pura coincidència?

A més, es podria posar sobre la taula l'espectacular cultura escolar durant la dictadura franquista, per refutar la tesi dictadura=bones ciències...

L'Arcadi continua, aquí, creient en l'Arcàdia feliç. Mentrestant les investigacions sobre robòtica estan a l'altre cara del globus. I aquí mirant el passat o jugant amb el comandament a distància per si fan el Barça...

Ai!, Europa! Ai!, Occident!