Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dimecres, 31 d’agost del 2005

Tocqueville compleix 200 anys

Alexis de TocquevilleAquest any es commemora el segon centenari del naixement d'Alexis de Tocqueville (26 de juliol de 1805). És una llàstima que aquesta efemèride, com tantes altres, hagi passat pràcticament desapercebuda a casa nostra. La profunditat i l'actualitat d'aquest gran pensador de la política mereixerien un més ampli ressò. No ho dic com a queixa, perquè no em sorprèn, ho dic simplement com a constatació d'una insuficiència crònica del nostre panorama intel·lectual.
Reconec que vaig descobrir tard a Tocqueville, perquè jo formava part de la generació que va passar directament del tomisme al marxisme en la dècada dels anys setanta. A través de Tocqueville, i concretament del seu llibre “La Democràcia a Amèrica”, vaig començar la meva travessa del desert. La seva lectura em va fascinar. Em va sorprendre la gran capacitat de Tocqueville per copsar la realitat i explicar-la d’una manera clara i inequívoca, per descobrir “el que no es veu del que es veu” que sempre predicava el seu coetani Fréderic Bastiat, per captar les principals conseqüències de l’aplicació de les idees polítiques o religioses, fins el punt que va vaticinar la confrontació que tindria lloc al segle XX entre uns Estats Units democràtics i una Rússia autoritària. Tocqueville és un mestre que separa el gra de la palla sense perdre’s en l’anècdota. Habilitat força remarcable si tenim en compte que la tècnica narrativa de “La Democràcia a Amèrica” s’acosta moltes vegades a la del llibre de viatges, on la descripció i el detall teixeixen el seu fil conductor.

Serveixi aquesta anotació com un petit i modest homenatge a Tocqueville en aquest aniversari.

ADDENDA.- Alguns enllaços d'interès: La Democràcia a Amèrica (text íntegre anglès); La Democràcia a Amèrica i altres textos (en francès); Mapa interactiu del viatge de Tocqueville a Amèrica; Alexis de Tocqueville Institution; Tocqueville’s Democracy in America