Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dijous, 26 d’octubre del 2006

Umbral acusat de plagi

El professor emèrit de la Universitat de Barcelona Joaquín Fernández ha denunciat, en una carta al director de Periodista Digital, que l'escriptor Francisco Umbral ha plagiat molts fragments de la novela Checas de Madrid, de Tomás Borrás, en la seva obra Madrid 1940: memorias de un joven fascista. Però amb una diferència: les atrocitats comeses pels republicans en el llibre de Borràs, Umbral les encoloma en el seu als franquistes. Potser serà per allò de la recuperació de la memòria històrica.
Checas de Madrid: «...Traíamos trescientos prisioneros fascistas, de Jaén y los pueblos de alrededor (...) burgueses, sanguijuelas. En Getafe estaban las milicias del pueblo con las de Madrid y los cogieron y allí mismo en la estación fusilaron a los trescientos. (Pág. 28)

Madrid 1940: memorias de un joven fascista: «...Al parar en Getafe el tren que venía de Jaén, cargado de braceros que habían amagado la revolución agraria, la tierra para el que la trabaja, fueron fusilados trescientos. (Pág. 126)
---
Checas de Madrid: ...No ha quedao ni medio propietario en la Mancha. A unos, al pozo bien amarraos, y si no tenía agua, cartucho de dinamita... en Socuéllamos tó es ya de los braceros. (Pág. 34)

Madrid 1940: memorias de un joven fascista: ...En la Mancha, por Socuéllamos y por ahí, también hay mucha persecución del campesino marxista. Unos al pozo, otros cartucho de dinamita. (Pág. 126)
---
Checas de Madrid: ...Pero lo de Oropesa es la consagración. Allí encontramos al cura, y le hemos toreao... pero que bien picao... Después de las banderillas, con navajas... dos cuartas de machete... (Pág. 35)

Madrid 1940: memorias de un joven fascista: ...En Oropesa se ha toreado al cabecilla sindical, picado y bien picado, y luego las banderillas con navaja y finalmente el machete. (Pág. 126)