Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dimecres, 6 d’agost del 2008

Els nacionalistes "perifèrics" no són nazis

El locutor de la COPE, César Vidal, és especialista en qualificar sistemàticament de nacionalsocialista, o sigui, de nazi, el govern tripartit de Catalunya. Dir-ho una vegada pot fer gràcia, si és que en pot tenir alguna, però repetir-ho sistemàticament acaba convertint-se, com la mentida de Goebbels, en una "veritat" per a molts dels que l'escolten. Els nacionalistes catalans, o bascos o gallecs, no són nazis. Afirmar-ho com ho fa contínuament César Vidal és mentir i banalitzar el nazisme. Es pot criticar durament la gestió i les idees del govern català, però el que no es pot fer és acusar-lo del que no és ni injuriar-lo impunement. Ho explica molt bé al seu blog l'Albert Esplugues. Anotació a la que he tingut accés gràcies a l'ull sempre amatent de Barcepundit.
Hay nacionalistas catalanes, vascos, gallegos... y españoles. El objetivo de todos ellos es que la nación de la que subjetivamente se sienten parte tenga un Estado. Dentro de cada movimiento nacionalista hay elementos más extremistas e intolerantes que otros. En general los nacionalistas periféricos no buscan una "pureza étnica o racial", sí la protección y la promoción de lo que consideran su cultura y lengua nacional.

Un mismo nacionalismo se manifiesta de formas distintas dependiendo de las circunstancias. Si la lengua catalana fuera hablada por 400 millones de personas y tuviera el peso (mediático, económico etc.) que tiene el castellano en Cataluña, es posible que muchos nacionalistas no percibieran la necesidad de protegerla. Aunque esa es la impresión de mucha gente fuera de Cataluña, el castellano no está en peligro de extinción ni entra en la agenda política de la mayoría de catalanistas acabar con el bilingüismo. Equivocados o no, la mayoría de quienes defienden las políticas de inmersión lingüística lo hacen en base a argumentos proteccionistas: si no se defiende el catalán desde la Administración será desplazado por el castellano en el largo plazo. Para mucha gente es el catalán el que está en peligro de extinción (tiendo a estar
de acuerdo con esta visión) y ése es el motivo por el que demandan la protección del Estado (ahí es donde yo discrepo). Por tanto, la defensa mainstream de la inmersión lingüística, aunque sea errónea, no tiene nada de nazi en particular (o es tan nazi como tantas otras políticas proteccionistas en otros ámbitos).