Adéu a Nihil Obstat | Hola a The Catalan Analyst

Després de 13 anys d'escriure en aquest bloc pràcticament sense interrumpció, avui el dono per clausurat. Això no vol dir que m'hagi jubilat de la xarxa, sinó que he passat el relleu a un altra bloc que segueix la mateixa línia del Nihil Obstat. Es tracta del bloc The Catalan Analyst i del compte de Twitter del mateix nom: @CatalanAnalyst Us recomano que els seguiu.

Moltes gràcies a tots per haver-me seguit amb tanta fidelitat durant tots aquests anys.

dimarts, 22 de juny del 2010

Preservant el 3%

El govern espanyol està retallant la despesa pública, baixant el sou dels funcionaris, congelant pensions i abaratint l'acomiadament. Totes elles mesures doloroses que recauen sobre els ciutadans. Pel contrari, hi ha altres despeses milionàries que, tot i no afectar directament la butxaca i els drets dels ciutadans, curiosament no han sofert gaires retallades. Es tracta, especialment, de la despesa destinada a l'obra pública. Per què els nostres governs retallen per la part més dolorosa i impopular i no per aquesta que és menys dramàtica?. L'única explicació que hi trobo és que, sota la coartada keynessiana de donar feina als més afectats per la crisi, el que s'està fent és preservar el 3%. És a dir, mantenir el finançament dels partits i impedir que la crisi arribi també a la classe política.

Gairebé el cent per cent de les obres anunciades podria retardar-se sense que hi hagués un daltabaix. Ahir, el ministre Blanco posava a Barcelona la primera pedra de l'estació de La Sagrera, que costarà el doble del previst, i es comprometia a tirar endavant altres projectes com el de l'autovia orbital B-40, l'ampliació de l'N-II a Girona, el tercer carril ferroviari del port de Barcelona a la frontera francesa, i el corredor mediterrani. Totes elles obres importants, que probablement ja haurien d'estar fetes, però que, donada l'actual situació, es podrien estalviar temporalment.

Però, no. Avui mateix, el govern de la Generalitat ha aprovat la setena convocatòria d’ajuts de la Llei de barris que comportarà una inversió total de 170 milions d’euros, dels que 99 milions corresponen a aportacions del govern i la resta als ajuntaments. En el que va de mes, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha procedit a licitar la primera fase de les obres de la ronda de Mataró per un valor de 76,5 MEUR, ha donat llum verda a l'inici de les obres de millora del traçat de la C-1413a a Sabadell per 1,1 MEUR euros i ha tret a informació pública el perllongament de l'L1 de Fondo a Lloreda -Sant Crist de Badalona per 251 MEUR.

En mig mes, 500 milions d'euros. És a dir, una propina de 15 milions.